Naam: VZW De Lilse Meulen
Adres: Windmolenstraat 11
3910 Sint-Huibrechts-Lille
Bouwjaar: 1908
Type: Stenen bergmolen
Functie: Korenmolen
Kenmerken: Vensters boven elkaar, romp aan een zijde bepleisterd
Gevlucht/Rad: Geklinknageld, gevlucht 26,70m, de grootste vlucht van het land
Inrichting: Twee steenkoppels, beiden maalvaardig
Toestand: Maalvaardig hersteld in 1999-2000
Bescherming: Monument sedert 28 januari 1980
Voorzitter: Paul Cox 011.64.81.20
Ondervoorzitter: Adri Pellens 011.66.51.35
Secretaris: Fernand Vangansenwinkel 011.64.95.86
Schatbewaarder: Ludo Hurkmans 0486.44.21.54
Commissarissen: Jozef Brouwers, Jan Vandael, Juul Vrolix
Leden: Rudy Geens, René Geerts, François Joosten, Niels Valkenborgh, Ludo Vandervelden, Dominique Verbeek
De oprichters van de windmolen waren teuten of koopmannen: Waltherus Houben, oud-burgemeester en Joseph Kerkhofs. In november 1819 deden zij een aanvraag tot de bouw van een windmolen bij de Bestendige Deputatie van Limburg. Op 11 december 1819 gaf het gemeentebestuur gunstig advies "om binnen deze gemeente een koorn graanmolen te mogen bouwen en in dezelfde te plaatsen een olie- of slagmolen." Begin 1820 werd de molen opgetrokken "aan het Paardskerkhof", tegenover de jeneverstokerij, langsheen het kanaal Bocholt-Herentals.
Bij de verbreding van het kanaal in 1908 werd de molen onteigend en ontmanteld. Het materiaal van de oude molen werd gebruikt voor de bouw van een nieuwe windmolen. Maar het kanaal werd aan de andere kant verbreed, zodat de grondvesten van de oude molen nu nog te zien zijn.
In 1908 bouwde Joseph, Hubert, Theodoor Kerkhofs-Spaas (eigenaar sinds 1893) een nieuwe stenen bergmolen in de Molenstraat (huidige Windmolenstraat) op het "Schenkbroek". Een steen boven de toegangspoort met de inscriptie "HK 1 MEI 1908" herinnert hier nog aan. De huidige
molen is wel een verdieping lager dan de oude molen. Dit betekent meteen dat de koning ongeveer drie meter is ingekort.
In 1909 was de molen reeds zover klaar dat er normaal kon gemalen worden. Ook nu werd de molen verhuurd. In 1911 werd een benzinemotor geplaatst die in 1920 werd verzwaard.
Waar is de tijd dat er een korenveld was tegenover de molen....
Heel, heel lang geleden stonden er nog bomen langs de Peerderbaan...
Vanaf februari 1969 wordt 't stil rondom de molen. In die maand breekt tijdens een storm een molenwiek af.
De onmiddellijke omgeving is als landschap gerangschikt.
François Wils (†) bevestigt het klasseringsplaatje op de molen
De gemeente Neerpelt koopt de molen op 30 januari 1997 aan en liet hem in 1999/2000 maalvaardig herstellen door molenmaker Adriaens uit het Nederlandse Weert. De geklinknagelde roeden (naar het model van Verhaeghe) werden gemaakt door de Weerter Scheepsbouw Mij.
Op 17 mei 2000 werd de vzw De Lilse Meulen opgericht, met als doel zorg te dragen voor de instandhouding van de windmolen.
Onder in de molen staan een koppel maalstenen en een elevator (bedrijfsvaardig en aangedreven door een electromotor) alsook een hamermolen en een oude dieselmotor. (niet bedrijfsvaardig)
Deze molen doet ook dienst als stage- en examenmolen.
Van de molen bestaan twee films: een geluidsloze film uit 1968 en een film uit 2000. Deze film krijgen de bezoekers te zien.
Tijdens de Vlaamse en Limburgse molendag is de molen open van 10u00 tot 17u00.
De molen is gratis te bezoeken op de "open molendagen" van 14u00 tot 17u00.
Open Molen : Op deze dagen is de molen open van 1400u tot 1700u. Mogen we echter vragen indien U de molen wilt bezoeken ten laatste om 1600u aanwezig te zijn, gezien een rondleiding met maaldemonstratie ongeveer 1 uur in beslag neemt.
Bezoeken aan de molen op voorgaande data zijn gratis.
Wilt U de molen bezoeken buiten deze data dan kan dat na overleg op 0486 44.21.54 of via